جنگ، انواع، انگیزهها و جنگ تحمیلى

از آيات قرآن مجيد چهار هدف براى جنگ استفاده مى شود. 2. در حديث ديگرى از پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم»(6)؛ (هر كس صداى مظلومى را بشنود كه از مسلمانان كمك مى طلبد، و به كمك او نشتابد مسلمان نيست). حزب اللّه لبنان با نفرات كم بر لشكر تا دندان مسلّح اسرائيل پيروز شد، چون بر خداوند توكّل كردند و خداوند به آنها كمك كرد. مگر اسرائيل با كمك و پشتيبانى آمريكا مسلمانان فلسطين را از وطنشان آواره نكرده است؟ زیرا پیامبر سیزده سال در مکه با مسالمت مردم را به اسلام دعوت کرد و همین شیوه را در مدینه نیز ادامه داد و اگر سرکشیها و منازعات مشرکان و طاغیان نبود، این روند ادامه مییافت.

از روایتی دیگر برمیآید که پس از شکست سپاه جمل، زبیر از معرکه گریخت و به مدینه رفت. وی پس از آنکه دستور امام علی(ع) را انجام داد، توسط سپاه اصحاب جمل کشته شد. حال باید دید که آیا به راستی لازم است که خواننده همة داستانهای این مجموعه را بخواند تا به لایه های زیرین آن پی ببرد. شهید «مهرداد عزیز اللهی» در سال ۱۳۶۴، در عملیات کربلای ۴ در جزیره «ام الرصاص» در حال غواصی به شهادت رسید و جاودانه شد.

اولین مجموع داستان کوتاه او ” کانال و مهتاب” در سال 1378 به چاپ رسید. اگر طنز به صورت نقل خاطره باشد راوی اصلی داستان گاهی خود نویسنده است و گاهی هم یک شخصیت خیالی که نویسنده او را به عنوان یک شخص واقعی معرفی می کند. «اکبر صحرایی»، سعی کرده است به مخاطب خود به طور غیر مستقیم بگوید که این بار نه با یک متن جدی و کلیشه ای در زمینه دفاع مقدس روبه رو است ، بلکه با داستانهای طنزی آمده ام که هم شما را بخندانم و هم با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کنم.

هرچند «اکبر صحرایی» نویسندة این مجموعه در مصاحبه ای گفته است : کسی که داستانی از این مجموعه را بخواند، برشی از لحظات دفاع مقدس را حس خواهدکرد، اما اگر خواننده ای تمامی داستانهای این مجموعه را مطالعه کند ، به لایه های زیرینی دست پیدا می کند. طنز معمولا به صورت یک نامه ، خاطره یا داستان گفته می شود. این گونه داستانها یا خاطره ها معمولا واقعیت ندارند و متناسب با موضوع مورد نظر نویسنده طراحی می شود اما ممکن است که رویدادی واقعا رخ داده باشد و نویسنده با ایجاد تغییرات و افزودن شاخ و برگای لازم ، آن را به صورت قالبی مناسب برای موضوع مورد نظر خویش در آورد.

طنز موقعیت در داستانها و لطیفه ها بیشتر رواج دارد و معمولا تاثیر عمیق تری بر جای می گذارد و خلاقانه و هنرمندانه تر به نظر می آید. برخی از این داستانها در حد یک لطیفه است که نویسنده آنها راکش داده است .که بیشتر این داستانها پایان لطیفه واری نیز دارند.بعضی از این موضوعات حذابیتی داستانی ندارند و صرفاً گزارشی ازیک رویداد و ماجرای خنده آور است . بیشتر داستانها یک یا دو موضوع یا خاطره را محورداستان قرار داده اند ؛ عمدة این موضوعات و خاطره ها آنچان برد ندارد که تبدیل به داستان کوتاه شود. گاهی خواننده در مواجهه با طنز موقعیت مجبور می شود که توقف کند و اندکی بیاندیشد تا بتواند موضوع را در ذهنش حلاجی کند و بعد بخندد که این خنده لزوما از سر نشاط نیست ، بلکه گاهی نیشخندی ازسر تاسف است.

رشد شخصیتی افراد در مواجهه با این جنگ به خوبی در کتاب نشان داده شده است و ما میبینیم که در جنگ، آدمهای بیگناهی حضور دارند که زندگی برای آنها میتوانست به طور کلی متفاوت باشد. نقشه این است. باید همه ملت ما و همه دولتمردان ما توجه به این معنا داشته باشند که در عین حال که ما لبنان را با ایران از حیث مصالح و مفاسد جدا نمىدانیم، لکن نباید کارى بکنیم که نتوانیم هم لبنان را و هم ایران را نجات بدهیم، از این کار اجتناب کنیم.

حال اگر داستان لایه زیرینی داشته باشد، از هر داستانی که می خواند ، خواهد گرفت . داستانهای مجموعه پرداخت ریز بافتی دارند، اما به نظر می رسد که زیادی حجیم شده اند ، هر چند برخی داستانها جا داشت که مفصل تر پرداخت گردد. نمونه آن در این سه مجموعه بسیار است ، در بعضی از داستانها دو خاطره یا چند تکه خاطره به صورت داستانی پرداخت شده است .در داستان« قوطی روحیه» خاطره افتادن ماشین در چاله و ماجرای مش رجب که با بلندگویش دیگران رابرای نماز خواندن بیدار می کند،نمونه ای از این داستانهاست .

منظور از طنز موقعیت نیز شرایطی از این دست یا شرح حوادث و موقعیت هایی است که مخاطب را به خنده وا می دارد.در زندگی عادی نیز موقعیتهای طنز بسیار پیش می آیند. جنگ های هیبریدی را جنگ های ترکیبی تعریف کردهاند که استراتژی و رویکرد مشخصی ندارد و همین مسئله نیروهای دشمن را سردرگم می کند. 1. روايات پيامبر:در تحليل مشروعيت جنگ جمل، روايات پيامبر مبنى بر حقّانيت جبهه حضرت و باطل و دشمن خدا و رسول خدا بودن جبهه مقابل حضرت گذشت. 1. روايات پيامبر:يكى از ملاك هاى تفكيك حق از باطل تعيين جبهه حق از سوى پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)، امين وحى الهى است كه از سوى همه مسلمانان به عنوان حجّت و دليل معتبر پذيرفته شده است.

یک رویه آن، سازندگى و رویه دیگر آن بدبختى، و فلاکت و کشتار است.(45) نظریه دیگرى که در این مورد قابل توجّه است، از سوى هگل دانشمند آلمانى ابراز شده است. ج. عايشه و خون خواهى عثمان:طلحه و زبير براى رسيدن به آمال ديرينه خود در مكّه، در مقام توطئه و براندازى حكومت علوى برآمدند و براى اجراى نقشهخود، به دنبال پيدا كردن يك مقام و شخصيت مقبول و مورد احترام ميان مردم بودند تا از طريق آن، مردم را با بهانه قراردادن خون خواهى عثمان، عليه حكومت حضرت تحريك كنند.

پیامبر برای زدودن روح انتقام جویی و جنگ طلبی از خلق و خوی اعراب، به عنوان نخستین مسلمانان، بسیار کوشید، از جمله در سراسر دوران مکه به جنگ و درگیری رضایت نداد و به دستور الهی در برابر آزار و اذیت مشرکان، یاران خود را به خویشتن داری و خودداری از جنگ سفارش کرد. به طور کلی طنز کلامی در میان مردم بسیار رایج است و طنزهایی رادیویی و بسیاری از طنزهای مکتوب در نشریات نیز بر این اساس پدید آمده اند.

۱- برچسب زدن: بر اساس این تاکتیک، رسانه ها، واژههای مختلف را به صفات مثبت و منفی تبدیل کرده و آنها را به آحاد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند. برای مثال ، تذکرة المقامات گل آقا نمونه ای از این طنز است که بر اساس شوخی با تذکرة الاولیای عطار نوشته شده است. شوخی ، هجو و مسخره کردن گونه هایی از طنز کلامی است که به صورت شفاعی و کتبی به منظور تفریح و خنداندن دیگران بکار می رود. اما اگر خواننده ای تمامی داستانهای این مجموعه سه جلدی رامطالعه کند ، به کلیت شخصیتهای شوخی که به گفتة «صحرایی»، در دفاع مقدس نیز حضور داشته اند ، پی می برد.

اگر کسی تنها به خواندن چند داستان اکتفا کند ، برداشتی از داستان نخواهد کرد؟ برای مثال، از کسی تعریف می کند در حالی که منظورش انتقاد و بدگویی از اوست. از آنحایی که طنز در داستان انواع گوناگونی دارد، ابتدا به تعریف طنز و انواع آن می پردازیم و در خلال آن پیرنگ داستان را نقد می کنیم . حضرت وقتى تمامى حاكمانى را كه عثمان نصب كرده بود، بركنار ساخت، همه آن ها از عزل حضرت تبعيت كردند، اما تنها معاويه بود كه به بهانه خون خواهى عثمان، نه تنها مانع بيعت مردم شام براى حضرت شد، بلكه با تبليغات و شگردهاى خاص، احساسات مردم را عليه امام(عليه السلام)تهييج كرد.

در پایان جنگ تعداد تانکهای ایران به ۱۰۰۰ عدد کاهش یافته اما تانکهای عراقی به ۴۵۰۰ تانک رسیده بود. از دیدگاه ایرانیان، دفاع مقدس، یک جنگ با هدف محدود نبود، زیرا انگیزه ایران به خلاف عراق، تنها حفظ تمامیت ارضى نبود، بلکه هدف جنگجویان ایرانى و رهبرى انقلاب اسلامى، دفاع از کیان اسلام بوده است. داستانهای این مجموعه در گونه طنز قرار می گیرند، هدف نویسنده در وهله اول خنداندن نوجوانان است تا در لایة زیرین داستانها، آنهارا با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کند، نویسنده تلاش کرده که با استفاده از طنز، مخاطبین را به خواندن داستان جذب نماید.

ازآنجایی که پایانِ قریب به اتفاق داستانها، نتیجه و برآیند حوادث و رویدادهای ماقبل خود نیست ، لذا در گونه داستان خاطره قرار می گیرند ، داستانهایی که ساختارشان خاطره است . فرانسویها نیز با فروش بیش از 5 میلیارد دلار سلاح به عراق در دهه 1360ش. مجموعاً 20 % واردات نظامی عراق را به خود اختصاص دادهاند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. در این مجموعه سه جلدی کمبود قصه برای داستانها به شدت احساس می شود.

برخی داستانهای این مجموعه مثل«سیگاریها لبخند» و «کمپوت گیلاس» گزارشی از یک موقعیت است و در آن هیچ اتفاق داستانی نمی افتد و مشکلی برای شخصیتها بوجود نمی آید تا آنها برای رفع موانع و مشکل تلاش کنند . او برای معالجه نزد دکتر صحرایی می رود ، و او با موقعیت بی ثمر و طنز آمیز سعی می کند که حشره را از گوش دارعلی در بیاورد ، اما موفق نمی شود ، در پایان داستان که به طور تصادفی حشره از گوش دارعلی بیرون می آید ، به او می گویند که طرف دکتر نبوده بلکه امدادگر بوده است .

دیدگاهتان را بنویسید